Pe 11 octombrie Google a schimbat „termenii si condițiile” de folosire a serviciilor sale. Iar mulți dintre cei care au fost notificați au trecut ușor peste mailul primit, încadrându-l în categoria ”spam”.

Cunosc doar câteva persoane care tratează astfel de mailuri cu seriozitatea cuvenită. De obicei, nu dam importanta mesajelor informative primite de la Google, Facebook, Twitter etc care ne anunță că s-au schimbat unilateral regulile jocului.

Cei mai mulți dintre noi trecem repede peste partea cu „Termeni si condiții de utilizare” de fiecare data când instalam sau ne abonam la servicii pe internet (mailul este un serviciu). De cele mai multe ori nici nu sesizam când anumite condiții de utilizare se modifica unilateral.

Cunosc foarte multe persoane care se scandalizează când „prietenii” le partajează fotografiile. Mulți se scandalizează si atunci cand isi pun un status deosebit, copiat de catre o persoana din lista si apoi distribuit de foarte mulți oameni. Sunt iritați atunci când nu li se recunoaște meritul de a fi postat PRIMUL detaliul interesant sau știrea bomba. Nu de putine ori mi s-a cerut sa ajut persoane care doreau un profil „friend proof” in social media. Cand le-am transmis că, dacă își doresc asta locul lor nu este pe Facebook, Google Plus sau Twitter au fost de-a dreptul ultragiați.

Iata insa ca aveam dreptate: regulile jocului s-au schimbat din mers. La sfarsitul lui 2013, Google a modificat termenii si conditiile de folosire, astfel incat numele si imaginea utilizatorului poate fi utilizata drept recomandare pentru un serviciu sau un produs pe care l-ai achizitionat. Fiecare postare sau recenzie va fi sustinuta de numele si chipul tau. Tot ceea ce vei aprecia va fi facut cunoscut prietenilor tai cu conturi in mediul virtual.

In fapt, ce anume deranjeaza? Automatizarea afisarilor, Google „ajutand” utilizatorii prin configurarea automata a preferintelor. Cei care nu doresc sa li se afiseze preferintele trebuie sa modifice manual configurarea. Cati insa cunosc faptul ca Google a schimbat termenii si conditiile de folosire a serviciilor sale? Iar din acestia, cati cunosc pasii de parcurs in a schimba automatizarea afisarilor?

Cand Facebook a introdus o masura identica, au existat multe persoane care au ales sa isi stearga conturile si alte cateva au deschis actiune in instanta, castigand ulterior deoarece judecatorii au considerat ca Facebook nu si-a anuntat adecvat utilizatorii asupra masurii. In cazul „Recomandarilor Google (Endorsements)” iata despre ce este vorba:

„Cu Google, primești recomandări utile de la prietenii tăi. De exemplu, atunci când vizitezi magazinul Muzică Google Play, este posibil să vezi că un prieten a dat +1 pentru noul album al artistului tău preferat. Atunci când cauți un restaurant, e posibil să vezi un anunț care include o recenzie de 5 stele scrisă de alt prieten.”

Daca nu doresti ca recomandarile tale sa fie facute publice, accesează link-ul urmator si bifeaza casuta aratata in figura de mai jos:

Captură de ecran din termenii și condițiile Google

Sunt foarte multe servicii prin care Google reușește să scape utilizatorii de o mare bătaie de cap (daca ne referim la organizare si configurare).

Practic, daca ai Google Chrome gestionezi totul din câteva clickuri: ai toate datele reținute in browser, conturi, parole, configurări automate pentru postări etc. Mai mult, utilizatorul are un profil pe care îl poate migra pe un alt computer, unde, la o simpla logare, își găsește tot ceea ce avea înainte. Pare un avantaj senzațional la prima vedere, daca lucrurile s-ar opri doar la experiența de utilizator. Insă Google nu se oprește aici pentru ca aceste ”preferințe” pot fi manipulate.

Acest serviciu are si o față mai puțin cunoscută: aceea de a prelua datele personale ale utilizatorului si de a le folosi in scopuri pentru care acesta nu si-a dat acordul. Iar de ripostat nu prea poti: ai fost înștiințat, trebuia sa iei masurile necesare de a schimba configurația care nu îți convine! Doar in generozitatea sa, Google ti-a oferit aceasta șansă.

Articol publicat în februarie 2014, pe vechiul blog.